Chiptuning – Tietokone autossa

Lähes kaikissa 2000-luvulla valmistetuissa autoissa käytetään moottorin toimintojen ohjauksessa tietotekniikkaa. Auton tietokoneeseen ”ollaan yhteydessä” erityisen huoltoväylän kautta. Huoltoväylä mahdollistaa kaksi olennaista asiaa. Toisaalta huoltoväylän kautta saadaan tietoa ajoneuvon vioista. Ohjausyksikkö ilmoittaa huoltomiehelle erityisellä vikakoodilla, mikä autoa vaivaa. Toinen merkitys huoltoväylällä on, että se mahdollistaa ohjausyksikön ohjelman päivityksen. Päivityksellä voidaan parantaa moottorin tehoa ja vääntömomenttia Tätä toimenpidettä nimitetään chiptuningiksi, optimoinniksi tai lastuttamiseksi.

Katso chiptuning hinnat ja mallit klikkaamalla logoa

Moottorinohjausyksikössä on erityinen komponentti, eprom, jossa ajoneuvon säätöarvojen tieto sijaitsee. Epromin päivitys voidaan tehdä kolmella eri tavalla:

      • Huoltoväylän kautta voidaan alkuperäisen epromin (OBD-tuning) org.ohjelma lukea ja kirjoittaa takaisin epromiin päivitettynä.*
      • Lukea/kirjoittaa uusi ohjelma ohjausyksikön piirikortilta (BDM) ohjelmointinastoista.*
      • Irroittamalla eprom piirikortilta ja lukea/kirjoittaa ohjelma suoraan epromin lukijalaitteella (BeeProg)*

*Ajoneuvovalmistajat itse käyttävät samaa ohjelmointiperiaatetta omassa kehitystyössään.

Chiptuning – Ohjelmapäivityksen (lastuttamisen) hyödyt

Epromin uudelleen ohjelmointi tuottaa ahdetuille moottoreille lisää tehoa ja vääntöä. Käytännössä teholisäys parantaa ohitusturvallisuutta ja väännön lisäys taas pienentää polttoaineenkulutusta ja myös hiilidioksidi päästöjä. Autosta tulee siis tehokkaampi, turvallisempi, polttoainepihimpi ja ympäristöystävällisempi.

Seuraavat esimerkit ovat poimittu päämiehemme Turbotechin sivuilta

    • Audi A4 2.0Tdi 2005-2007:    140Hv 320Nm -> 180Hv 400Nm
    • Volvo V70 2.4T 2000-2007:    200Hv 285Nm -> 234Hv 380Nm
    • BMW 530d 3.0Tdi 2003-2009:    218Hv 500Nm -> 258Hv 600Nm

Diesel-järjestelmät

Olemme panostaneet dieselmoottorilla varustettujen autojen laadukkaaseen ja edulliseen huoltopalveluun. Monet autokorjaamot (jos tekevät dieseltöitä) tyytyvät vaihtamaan dieselmoottorin vioittuneita osia. Näin siksi, että heillä ei ole diesel korjaukseen ja testaukseen tarvittavaa laitteistoa.

Esimerkiksi dieselpumpun suuttimen uusiminen maksaa aina satoja euroja (suuttimen hinta) vaikka suutin on usein mahdollista korjata. Korjaus puolestaan vaatii vianmäärityksen erityisellä testeri-laitteistolla. Korjaus on kuitenkin kannattavaa ja säästää kustannuksia, koska suuttimen korjauskustannukset ovat yleensä noin ¼ uuden suuttimen hinnasta. Diesel-komponenttien luotettava testausmahdollisuus on siis avain tehokkaaseen ja laadukkaaseen korjaustyöhön. Laadukkaan työn olemme varmistaneet hankkimalla seuraavat dieseltöihin tarvittavat testerit: Vac-Com, DELPHI, BOSCH sekä suutintesteripenkeistä HARTRIDGE.

Suutintöiden lisäksi teemme myös dieselpumppujen asennus- ja vaihtotöitä.

Lisälämmittimet

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on suosittu paikoilla joissa ei ole ulkoista energialähdettä, jolla voisi käyttää lohkolämmitintä. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin lämmittää moottorin jäähdytinnestettä ja tavallisesti myös ohjaamon, käyttämällä ajoneuvon omaa polttoainetta.

Kauttamme saat korjaukset ja asennukset Webasto ja Eberspacher merkkisille lisälämmittimille.

Pyydä tarjous tai kysy lisää korjauksista ja asennuksista alla olevan linkin kautta tai soittamalla meille. Kerromme mielellämme lisää palveluista!

Ratapihan auto on virallinen Webasto ja Eberspächer jälleenmyyjä, huoltaja sekä asentaja

Eberspächer kätevästi puhelimessa